تاریخ : يکشنبه 15 خرداد 1401
کد 1438

به مناسبت قیام ۱۵ خرداد؛

قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا برزگر در مصاحبه با مفدا مراغه گفت: قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست، انقلابی که امام خمینی (ره) با اتکا به خداوند و  با مشارکت مردمی که از استبداد شاه به ستوه آمده بودند، آن را رهبری و به پیروزی رساند.
به گزارش مفدا مراغه، به مناسبت قیام خونین پانزده خرداد با حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا برزگر مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان مراغه مصاحبه‌ای خواهیم داشت تا  مخاطبین مفدا مراغه با واقعه ۱۵ خرداد و دستاوردهای این واقعه  بیش از بیش آشنا شوند:

سلام لطفا به صورت کلی علل شکل گیری قیام ۱۵ خرداد و دستاوردهای این واقعه را شرح دهید؟
 ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اولین بنیان های تحول عظیم در تاریخ معاصرِ ایران را شکل داد و در ادامه مسیر  شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر ی امام خمینی (ره)  نقش اصلی و اساسی داشت.
ماه محرم هر سال، یادآور قیام امام حسین بن علی «علیه السلام» است، ماه محرم سال ۱۳۸۳ هجری قمری که مصادف با خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی بود، نقطه عطف و آغاز گر دوره ای درخشان در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه جبر و زور بود.
امام خمینی (ره) در این روزها به دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه مبادرت ورزید. روز عاشورای همین سال که برابر با ۱۳ خرداد بود،  جمعیت صدهزار نفری در تهران با داشتن عکسهایی از امام به تظاهرات پرداختند و در مقابل کاخ مرمر (محل استقرار شاه( برای اوّلین بار در پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
امام خمینی عصر عاشورای سال ۱۳۸۳ هجری قمری در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کرد.
امام رسماً و علناً با شدیدترین حملات رو در روی شاه قرار گرفت. مبارزه ابعاد وسیعی یافت و نیروی انقلابی متکی به اسلام بدون تمایل به بیگانه، عینیت پیدا کرد.
بعد از این بود که ساواک مأموریت یافت، امام را توقیف کند. ساعت ۳ بامداد روز ۱۵ خرداد مأموران امنیتی به منزل امام هجوم بردند و ایشان را دستگیر کردند، و به تهران آوردند. خبر دستگیری امام به سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهرها انتشار یافت. مردم قم به خیابان ها ریختند و، به راهپیمایی اعتراض آمیز پرداختند.
اجتماعات و تظاهرات مردمی زنان و مردان در اعتراض به بازداشت امام در قم، تهران و برخی دیگر از شهرستان ها، با هجوم نیروهای مسلح، به خاک و خون کشیده شد. دانشگاه تهران با تانک و مسلسل و افراد مسلح به محاصره درآمد. تعداد شهدای این روز  چیزی بین پنج هزار تا ۱۵ هزار تن تخمین زده شده اند.
قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست، انقلابی که امام خمینی (ره) با اتکا به خداوند و  با مشارکت مردمی که از استبداد شاه به ستوه آمده بودند، آن را رهبری و به پیروزی رساند.
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 15 خرداد 1401
  • ساعت 11
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 165
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh