تاریخ : شنبه 15 مرداد 1401
کد 1458

برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام در دانشکده علوم پزشکی مراغه

مراسم عزاداری دهه اول محرم با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا امیری معاون مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی، در ستاد مرکزی دانشکده علوم پزشکی مراغه با حضور اساتید،کارکنان و اعضای هیات علمی برگزار شد.
به گزارش مفدا مراغه، در ابتدای مراسم دکتر علی احسانی معاون آموزشی پژوهشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه ضمن عرض تسلیت سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام گفت: مهمترین هدف قیام امام حسین ( ع) امر  به معروف و نهی از منکر بود چون جامعه اسلامی بعد از رحلت حضرت محمد( ص) دچار انحراف شده بود که به راحتی منکر در آن صورت می‌گرفت اما معروف به فراموشی سپرده شده بود زیرا اجرای این فریضه مهم برای سالم ماندن جامعه از فساد و تباهی وظیفه همه مردم است.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا امیری در رابطه با زیارت اربعین گفت: این زیارت علاقه ی مارا نسبت به اهل بیت می رساند و خالی از لطف نیست همراه با تلاوت این زیارت نگاهی به ترجمه ی آن نیز داشته باشیم.
ایشان در ادامه افزود : ما بخشی از این که الان در مکتب ائمه معصومین هستیم به برکت جهاد علمی امام باقر و امام صادق است.
امام صادق(ع)در زیارت اربعین فرموده است:"و بذل مهجه فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله"
حضرت سیدالشهدا برای نجات بندگان خدا از جهالت خون دل خود را بذل کرد.
وی خاطر نشان کرد : درست است جهل در بسیاری از آیات و روایات در مقابل علم و عقل آمده است اما اینجا جهل نقطه‌ی مقابل علم نیست؛
چه بسا انسان از نظر ظاهری عاقل باشد اما کارهای جاهلانه انجام دهد و تحلیل نداشته باشد.
برای مثال در ماجرای حضرت مسلم و هانی بن عروه اگر همان زمانی که ابن زیاد هانی را به قصد کشت شکنجه میداد،قاضی شریح به هم قبیله ای هایش خبر میداد چه بسا واقعه ی کربلا هرگز اتفاق نمی افتاد.
ایشان تاکید کردند :جهل خواص جامعه، باعث رقم خوردن واقعه ی کربلا شد و معاویه و یزید بن معاویه سوار جهل خواص و عوام جامعه شدند و حضرت امام حسین(ع)را به مسلخ شهادت کشاندند.
ایشان ضمن تاکید بر مطالعه ی تاریخی دوران پیامبر اکرم وپس از ایشان فرمودند:معاویه جامعه را به سمت و سویی سوق داد که جهالت مردم، اورا به اهدافش برساند .برای مثال معاویه قدرت فهم و شعور مردم را در پایین ترین حالت نگه داشت و اجازه ی تحلیل مسائل اجتماعی را به مردم نمیداد
و اگر خواص جامعه قصد آگاه کردن مردم را داشتند آنها را با تهدید و بازداشت از این کار منصرف میکرد.
در راستای همین موضوع جبر گرایی در دوران معاویه به حد بالایی رسید،تاجایی که ابن زیاد، شهادت امام حسین(ع)را نیز به جبر گرایی نسبت میداد.
این وضعیت در دوران امویان هم ادامه داشت اما در دوران عباسی با توجه به این که مامون انسان منطقی و فلسفی بود،جبر نادیده گرفته شد.
امام صادق(ع)در مورد جبر و اختیار میفرمایند:"لا جبر و لا تفویض"
همچنین ایشان به جعل احادیث اشاره کرد و گفت : ممنوعیت و تحریف احادیث در دوران معاویه شرایط را به سمتی سوق داد که امام حسین (ع)به شهادت برسند.
ایشان ضمن تاکید بر اینکه ترویج افکار کج اندیشانه مارا از آیین و مکتبمان دور می‌کند ،افزود : برعکس این قضیه هم صدق میکند،عزاداری امام حسین(ع)بدون توجه به مسائل اجتماعی هم کار اشتباه و جاهلانه است ، برای مثال هنگام خروج امام حسین از مکه،شیعیان یمن به سوی امام رفتند وپیشنهاد دادند که امام به کوفه نرفته و در یمن،درجایی صعب العبور و به دور از دشمن ساکن شوند اما امام پاسخ دادند یعنی من نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی توجه باشم؟ "انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی "خروج من برای طلب اصلاح و مسائل سیاسی و اجتماعی امت جدم رسول اکرم است." اُرِیدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهی عَنِ الْمُنکَرِ "
"در واقع ، روش و سیره سید الشهدا امر به معروف و نهی از منکر بود"
حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا امیری در حاشیه سخنان خود به این نکته اشاره کرد و گفت: در واقعه عاشورا،بعضی حرکات و رفتار ها جملات بسیار نابند و نیاز به تحلیل و تفکر فراوان دارند.
ایشان در این رابطه گفتگوی میان امام حسین(ع)و حضرت قاسم را مثال زد و بر معرفت حضرت قاسم نسبت به امام حسین(ع)ومکتب ائمه تاکید کرد.
ایشان خاطر نشان کرد:این مسائل،امروزه باید پیگیری شوند؛معرفت باید در خانواده افزایش یابد،در خانواده دررابطه با این مسائل باید بحث و گفتگو شود و درصورت نیاز به کارشناس و متخصص دین مراجعه شود.
ایشان در پایان سخنان خود به این نکته اشاره کرد و گفت: در جامعه ی امروز ما شناخت کودکان و نوجوانان از ائمه کم شده است و این مسائل باید پیگیری و از غفلت در رابطه با این موضوعات جلوگیری شود.
در پایان مراسم حاج آقا سبزی مداح اهل بیت علیهم السلام با نوایی دلنشین به مداحی پرداخت.
  • نوشته شده
  • در شنبه 15 مرداد 1401
  • ساعت 08
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 25
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh