تاریخ : چهارشنبه 24 اسفند 1401
کد 1707

حضور نماینده ی کارگروه اعتلای اخلاق و سلامت معنوی کلان منطقه دو در دانشکده ی علوم پزشکی مراغه

نشست صمیمی دکتر قاسم زاده نماینده ی کارگروه اعتلای اخلاق و سلامت معنوی کلان منطقه دو با اعضای کارگروه اخلاق و سلامت معنوی دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد.

 به گزارش مفدا مراغه ،در ابتدای این جلسه دکتر رضا شیری دبیر نماینده کارگروه اعتلای اخلاق و سلامت معنوی دانشکده علوم پزشکی مراغه عملکرد شش ماهه این کارگروه را بیان کرد و گفت:در ابتدا لازم به توضیح است که کارگروه اعتلای اخلاق و سلامت معنوی با اعضای جدید در مهر ماه فعالیتش را شروع کرد و در شهریور ماه اقدام به عضو گیری جدید کرد و ابلاغ اعضای جدید کمیته اعتلای اخلاق و سلامت معنوی صادر گردید.
وی در ادامه گفت: طی جلساتی که با اعضای کمیته اعتلای اخلاق و سلامت معنوی داشتیم اولین کاری که انجام دادیم این بود که شاخص هایی که از طرف وزارت بهداشت برای ارزیابی ابلاغ شده بود را بررسی کرده و در این مسیر با چالش هایی نیز مواجه شدیم .در ادامه با نظرات و همفکری اعضای محترم برنامه عملیاتی را تا آخر سال با زمانبندی های مشخص چیده شد.





وی خاطر نشان کرد و گفت: مهم ترین هدفی که در این برنامه عملیاتی تا اخر سال ذکر شده، برگزاری حداقل ۳ کارگاه بوده که با موفقیت انجام شده است.

طراحی و تدوین منشور اخلاقی برای معاونت آموزشی و مراکز آموزشی درمانی از دیگر مواردی است که چند مورد آن با کمک همکاران محترم فعال در مراکز آموزشی درمانی جمع آوری شده و ارائه داده شده است.
ایشان همچنین به برگزاری برخی جلسات رسمی و غیر رسمی اشاره کرد و افزودیکی از مصوباتی که ما طی این جلسات داشته ایم که مربوط به شاخص مشارکت دانشجویان میباشد ، اختصاص یک مقداری از نمره (حدودا دو نمره) از نمره کاراموزی دانشجویان در مراکز درمانی به حضور دانشجو در جلسات توجیهی اخلاق حرفه ای اخلاق میباشد تا دانشجو موظف به شرکت در این جلسات باشد .

در ادامه حاج آقا اصلانی،ضمن خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه،ابتدای سخنان خود را با روایتی از کتاب چهل حدیث آغازکرد و فرمود:حضرت موسی از خدا سوال کرد که ای خدای من تو نزدیکی به من تا با تو نجوا کنم یا ازمن دوری تا هنگام صحبت با تو فریاد بزنم.
در واقع اولا حضرت آگاه بود که خدا نزدیک است اما میخواست آداب دعا را به جای بیاورد.دوماحال خدا نزدیک به ماست یا دور ازما؟جواب این سوال این است که خداوند از حیثی نزدیک(ان الله معنا) و از طرفی نسبت ما با خدا فرق میکند،حجاب بین انسان و خدا انسان را از او دور میکند.
امام خمینی در این رابطه جواب دیگری نیز میدهد:دوری و نزدیکی ما از خدا چیزی مجازی است و عالم معنوی معنایی برای نزدیکی و دوری ندارد،رابطه ی خدا با کل هستی یک نوع رابطه ی قیومیت است،در واقع ما عین فقر بوده و هرچه داریم از خداست.
خدا در جواب موسی وحی فرستاد:موسی من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند و حضرت موسی پرسید:خدایا چه کسی در پناه توست در آن روزی که پناهی جز تو نیست،خدا در جواب فرمود:(الذین یذکروننی،فاذکرهم)کسانی که مرا یاد کنند من هم آنان را یاد میکنم و کسانی که به خاطر من باهم دوستی کنند آنان کسانی هستند که اگر بخواهم اهل زمین را عذاب دهم به خاطر کسانی که مرا یاد میکنند و به خاطر من دوستی میکنند،از عذاب آنان منصرف میشوم.
حاج آقا اصلانی در ادامه تاکید کرد:اگر اخلاق در زندگی انسان شکل بگیرد،زندگی مفهومی جدید برایش پیدا خواهد کرد.



در پایان دکتر قاسم زاده،دررابطه با هدف از کارگروه سلامت معنوی اظهار داشت:هدف این است که قسمتی از فعالیت دانشگاه را ارتقا داده و جو اخلاقی آن را افزایش و دیسترس اخلاقی و تنش اخلاقی آن را کاهش دهیم و در واقع سلامت معنوی را در دانشجویان و اعضای محترم هیات علمی را ارتقا دهیم.
میتوان گفت هدف از برگزاری کارگاه ها و نگرش منشور اخلاقی،بالارفتن اطلاعات اخلاقی اساتید و نیز،بررسی میزان بالا رفتن الگوهای نقش مثبت در دانشکده است یا اینکه بدانیم چند درصد از دانشجویان فارغ التحصیل از دانشکده ی ما هویت حرفه ایشان به گونه ای است که مطمئنا در زندگی حرفه ای اخلاق مدارانه رفتار خواهند کرد. ایشان به این نکته اشاره کرد و گفت: هدف از دانشکده های علوم پزشکی تربیت گروهی با مهارت بالا و نیز توانایی ارائه ی خدمات در چهارچوب اخلاق است.


همچنین ایشان تاکید کردند: که یکی از توانمندی های مهمی که دانشجویان باید حتما کسب کنند تعهدات حرفه ای است. ما اگر در کارگروه اخلاق خوب کار کنیم به بسیاری از اهدافمان میرسیم.
ایشان ضمن تشکر از زحمات اعضای کارگروه یک سوال اساسی مطرح کرد که چه قدر این کارگروه توانسته است به هدف غایی خود برسد؟
این چیزی است که در درون ما ریشه دارد. چند کار باید انجام دهیم،ابتدا باید پایه های پژوهش را جدی بگیریم،باید ببینیم که پایه های اخلاقی چه قدر در مراکز و بیمارستان های ما اجرا می‌شود.
اشفتگی اخلاقی اعضای ما چه قدر است؟
موضوع دیگر این است که باید رفتار حرفه ای اساتید و ارائه دهندگان خدمات را رصد کنیم و ماهیت اخلاق در این است که تیمی کار کرده و اثر هم افزایی ایجاد کنیم.
البته برخی از شاخص های ما هنوز ایراد دارد درواقع شاخص های ما شاخص های پیامد سنج نیستند که در این راستا هم باید کارهایی را همسو با فرهنگ دانشگاه و دانشکده انجام دهیم.
ایشان ضمن تاکید بر این که نسل جدید نیاز به آموزش و تکنولوژی جدید دارد افزود:باید فرصت های آموزشی را پیدا کنیم،میتوانیم از مسابقات و اردوها و ... استفاده کنیم و در عین حال نباید از تاثیر سخنرانی غافل شد.


ایشان در ادامه در ارتباط با نوع پوشش دانشجویان علوم پزشکی اظهار داشت: دانشجویان علوم پزشکی همواره و همیشه نماینده ی یک گروه هستند ،هدف ما از درس کد در دانشگاه پوشش حرفه ای است پوششی که نشان میدهد هدف ما خدمت است.
ایشان در پایان افزود : یک سری چالش ها در رابطه با کارگروه داریم که در دست بررسی است و باید اصلاحاتی در شاخص ها ایجاد شود و همگی باهم تلاش خواهیم کرد تا به بهترین درجه از سلامت معنوی برسیم.
 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 24 اسفند 1401
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 35
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh