تاریخ : چهارشنبه 24 اسفند 1401
کد 1709

برگزاری کارگاه با عنوان " اخلاق حرفه‌ای " در دانشکده علوم پزشکی مراغه

کارگاه " اخلاق حرفه‌ای " با همکاری کانون اخلاق پزشکی با حضور دکتر قاسم زاده مسئول کارگروه اخلاق و سلامت معنوی در کلان منطقه دو ،در دانشکده علوم پزشکی مراغه ویژه اعضای هیات علمی برگزار شد.

به گزارش مفدا مراغه ، کارگاه " اخلاق حرفه‌ای با ارائه دکتر قاسم زاده مسئول کارگروه اخلاق و سلامت معنوی در کلان منطقه دو ،در دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد.
دکتر قاسم زاده متخصص اخلاق پزشکی و مسئول کلان منطقه ای کارگروه اخلاق، سلامت معنوی و تعهد حرفه ای سخنرانی جامعی در خصوص اهمیت فعال بودن کمیته های اخلاق بیمارستانی در سطح مراکز درمانی و فعالیت های مورد انتظار از این کمیته ها و همچنین نقش و اهمیت هویت و تعهد حرفه ای کادر درمان در ارائه خدمات در بالین، چالش های پیش رو و راهکارهای پیشنهادی ارائه فرمود :
ایشان خدمت به مردم را بالاترین عبادت و ملت شریف ایران را شایسته برخورداری از بهترین خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی دانست و اظهار کرد: با مساعدت افراد مجرب و خبرگان این حوزه در مهم‌ترین دانشگاه‌های ایران عزیز، امکان تحقق آموزش مبتنی بر شایستگی سلامت معنوی، ارائه درمان و مراقبت‌های کل‌نگر و جامعه نگر، در مراکز ارائه مراقبت‌های سلامت در کشور فراهم می‌شود.

ایشان همچنین در ادامه افزود:در پرتو دستیابی به مراتب قلب سلیم(سلامت معنوی)، اساتید و دانشجویان علوم سلامت به فضایل اخلاقی نظیر حکمت و خردورزی، حیا و ارزم، شجاعت، عدالت ورزی، کرامت و مهرورزی که شاخصه صاحبان قلب سلیم است، آراسته شده و تلاش برای جلب خشنودی و رضایت خداوند، تعهد حرفه‌ای ایشان را تضمین خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: اخـــلاق حـــرفه ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بـــشری اســـت. در غرب، در دانش های مربوط به مدیریت و سازمان، شاخه ای با عنوان اخـــلاق حرفه ای وجود دارد،(5 .(بسیاری از شرکت های موفق برای تدوین استراتژی اخلاقی احساس نیاز کرده، و به این باور رسیده اند که باید در سازمان یک فرهنگ مبتنی بر اخلاق رسوخ کند. از این رو، کوشیده اند به تحقیقات درباره اخلاق حرفه ای جایگاه ویژه ای بدهند؛ وقتی از حوزه فردی و شخصی به حوزه کسب و کار گام می نهیم، اخلاق کار و یا اخلاق شغلی به میان می آید؛ مانند: اخلاق پزشکی، اخلاق معلمی، اخلاق مهندسی و نظایر آن.

دکتر قاسم زاده در ادامه گفت: اخلاق حرفه‌ای چیزی جز رعایت حقوق مردم در کسب و کار نیست و مهم ترین حق مردم احترام اصیل و نامشروط آن هاست.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد و گفت :شاید ایفای نقش درحرفه های مرتبط با علوم پزشکی از قبیل پرستار، ماما، پیراپزشکان، پزشکان و.... برای هر فردی دارای دشواریهایی باشد اما باید قبول کنیم که در کنار آموزش دروس تئوریک و پایه برای این قبیل رشته ها، داشتن تعهد و اخلاق حرفه ایی نیز دارای اهمیت و جایگاه ویژه و انکار ناپذیری است.
شایان ذکر است در این کارگاه مباحث آموزشی مشتمل بر تعریف و زیر بنای اخلاق حرفه ای –۸ استاندارد حرفه ای در پرستاری –اصول اخلاق حرفه ای -مفاهیم قانونی خطا ،جرم ،قصور ،و تقسیم بندی انواع قصورمطرح شد . درادامه جلسه پانل طرح عمده دلایل خطا در پزشکی و پرستاری برگزار شد و مسایلی که منجربه طرح قصور در بیمارستانها و گزارش نویسی و یا پرونده نویسی می گردند در جمع حاضرین یاداوری شده و سوالات پاسخ داده شد.


 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 24 اسفند 1401
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 53
  • ویرایش شده
  • در چهارشنبه 24 اسفند 1401
  • ساعت 13
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
نظرات شما
captcha refresh