تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402
کد 1721

فرهیختگان حوزه علوم آزمایشگاهی با تشخیص به موقع عوامل بیماری زا،افتخار مدافعین خطوط اول نبرد بیماری ها را اذعان خود کرده است

دکتر علی احسانی معاون آموزشی ،پژوهشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه در جشن روز علوم آزمایشگاهی در پیامی خطاب به دانشجویان و اساتید این رشته گفت : فرهیختگان حوزه علوم آزمایشگاهی با تشخیص به موقع عوامل بیماری زا،افتخار مدافعین خطوط اول نبرد بیماری ها را اذعان خود کرده است.
 به گزارش مفدا مراغه ، دکتر علی احسانی معاون آموزشی ،پژوهشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه به اهمیت جایگاه فعالان آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت : فعالان عرصه علوم آزمایشگاهی همیشه در خط مقدم شناسایی عوامل بیماری زا قرار دارند و این افراد در پیشبرد اهداف نظام سلامت و ارتقای خدمات این حوزه بسیار موثر و اثر بخش هستند .
ایشان به این نکته اشاره کرد و گفت : بدون شک روز علوم آزمایشگاهی ،روز سپاس از جان ها و اندیشه های والایی است که در پویایی نظام سلامت خالصانه تلاش می کنند و جامعه بزرگ آزمایشگاهیان دیدبانان گمنام عرصه های سلامت کشور هستند که در راه اعتلای سلامت جامعه خالصانه می کوشند .بویژه در این روزهای مبارزه با کرونا پرسنل علوم آزمایشگاهی دوشادوش کادر درمان در جهت بهبود و سلامتی بیماران صادقانه تلاش کردند .
وی افزود : جامعه علوم آزمایشگاهی با تکیه بر دانش، مهارت و اخلاق بر پایه روحیه خلاق بر آنچه سلامت بشر را به خطر می اندازد غلبه خواهند کرد و در مسیر ارتقاء و اعتلای همه جانبه نظام سلامت موثر خواهند بود.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد و گفت: سی ام فروردین هم زمان با زادروز حکیم اسماعیل جرجانی، محقق، آزمایشگر و از نوابغ ایران است که این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به روز «علوم آزمایشگاهی» نام گذاری شده است. اهمیت نام گذاری این روز شفای بیماران، درمان درست پزشکان ان شاالله در گرو تشخیص و رسالت گروه علوم آزمایشگاهی است.



در ادامه دکتر اصغر تنومند عضو هیات علمی گروه علوم آزمایشگاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زاد روز حکیم جرجانی آزمایشگر ، محقق و پزشک نابغه ایرانی گفت : رشته علوم آزمایشگاهی تجربی ترین و علمی ترین رشته است زیرا علم را زیر میکروسکوب و در آزمایشگاه مشاهده می کنیم و اگر نتیجه آزمایش را به درستی به پزشک تحویل ندهیم ،سنگ بنای درمان درست نخواهد بود.
ایشان در ادامه افزود : حکیم اسماعیل جرجانی محقق و پزشک نابغه ایرانی در کتاب " ذخیره خوارزمشاهی " علوم روز را در جمع آوری کرده است که رسم دیرینه عربی نویسی را در متون علمی کنار گذاشته و یک دایره المعارف بزرگ از کلمات فارسی را در این کتاب جمع کرده است.



همچنین دکتر حسین زادگان عضو هیات علمی گروه علوم آزمایشگاهی در ادامه برنامه ضمن گرامیداشت و تبریک این روز خدمت اساتید و دانشجویان این رشته گفت : علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه های علوم پزشکی است که حضور بسیار مؤثری در تشخیص بیماری های مختلف دارد. علوم آزمایشگاهی با نمونه برداری از خون یا بافت های بدن انسان، به تشخیص نوع بیماری کمک کرده و به پزشکان اطمینان بیشتری برای تصمیم گیری می دهد. نقش مثبتی که علوم آزمایشگاهی در علم پزشکی دارد انکارناپذیر است. بر همین اساس، رشته علوم آزمایشگاهی هر روز که می گذرد، جایگاه محبوب تری بدست می آورد. ویژگی های مثبت رشته های پیراپزشکی موجب شده است تا داوطلبان بسیاری به سمت آن سوق پیدا کنند. رشته علوم آزمایشگاهی نیز یکی از رشته های پیراپزشکی است که از این رقابت جا نمانده است. اما هر داوطلبی که مایل به تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی است، بهتر است شناخت کافی از این رشته را داشته باشد.



شایان ذکر است در جشن علوم آزمایشگاهی دانشجویان ،اساتید و دانشجویان این رشته حضور داشتند و برنامه های متنوعی از قبیل شعر خوانی ، مسابقه و ... برگزار شد.



 
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402
  • ساعت 07
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 109
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh