تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402
کد 1723

برگزاری کارگاه " PMS" ملال پیش از قاعدگی به مناسبت هفته سلامت

کارگاه " PMS" به مناسبت هفته سلامت توسط مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه در خوابگاه دخترانه فرهیختگان برگزار شد.
به گزارش مفدا مراغه ، کارگاه " PMS" ملال پیش از قاعدگی به مناسبت هفته سلامت با حضور دکتر صناعتی عضو هیات علمی گروه مامایی در خوابگاه فرهیختگان حضرت زینب برگزار شد.
ایشان در حشیه برگزاری این کارگاه گفت : اختلال ملال پیش از قاعدگی یا PMDD، از جمله اختلالات افسردگی است که پیش از قاعدگی در زنان رخ می‌دهد. و با نشانه‌هایی نظیر تغییر در خلق، ملالت، اضطراب و تحریک‌پذیری بروز می‌کند که معمولا پس از شروع قاعدگی از این علائم کاسته می‌شود.

وی در ادامه گفت : اختلال ملال پیش از قاعدگی، هفته قبل از شروع قاعدگی با حداقل پنج علامت آغاز می‌شود و پس از شروع قاعدگی علائم آن بهبود می‌یابد و یک هفته بعد از قاعدگی نیز نشانه‌های آن از بین می‌رود. از علائم اختلال ملال پیش از قاعدگی می‌توان به ناپایداری عاطفی از جمله نوسانات خلقی، گریه ناگهانی و احساس غم در فرد اشاره کرد. از دیگر علائم این اختلال می‌توان تحریک‌پذیری، خشم، تعارض‌های میان‌فردی، احساس ناامیدی، خلق افسرده، محکوم کردن خود، اضطراب و احساس برانگیختگی را نام برد.
ایشان به این نکته اشاره کرد و گفت : در این بازه فرد ممکن است نسبت به فعالیت‌های روزمره خود مانند کار، تحصیل، دوستان و سرگرمی‌ها دچار بی‌علاقگی شود. عدم تمرکز، تغییرات در اشتها مانند پرخوری، کم‌خوابی یا پرخوابی، و نشانه‌های فیزیکی مانند التهاب سینه‌ها، درد مفاصل و عضلات، ضعف جسماانی و احساس افزایش وزن از دیگر نشانه‌های این اختلال به‌شمار می‌آیند.
باید توجه داشته باشید که این علائم باید در بیشتر سیکل‌های قاعدگی فرد طی یک سال گذشته وجود داشته باشد، تا PMS تشخیص داده شود.این اختلال در فرد ممکن است اثرات منفی بر روی کار، تحصیل، فعالیت‌های اجتماعی و روابط فرد با دیگران بگذارد.
در ادامه نوشین رضایی کارشناس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: عواملی نظیر زمینه‌های فرهنگی، اعتقادات مذهبی، تحمل اجتماعی، دیدگاه‌های خانواده و مسائل جنسیتی زن در میزان شدت و علائم این اختلال نقش قابل توجهی دارند.در مراحل حادتر، ممکن است فرد دچار هذیان‌ها و توهماتی شود اما این علائم به ندرت بروز می‎‌کنند. حتی برخی، بروز این اختلال را دوره خطر برای خودکشی می‌دانند.جالب است بدانید عوامل محیطی نظیر استرس، تغییرات فصلی و جنبه‌های اجتماعی-فرهنگی رفتار و نقش جنسیتی زن با بروز اختلال ملال پیش از قاعدگی در ارتباط هستند.
ایشان از لحاظ روانشناسی برای مدیریت این قضیه از طرف خانواده به نکاتی اشاره کرد و گفت : در دوران پریودی زنان و دختران نیاز شدیدی به حمایت های عاطفی و درک بالا دارد. زنان از نبود محبت و حمایت های عاطفی همسران در دوران پریودی شکایت می کنند. آنها می گویند کسی آنها را درک نمی کند و حتی وقتی به شدت درد دارند باید مشغول غذا درست کردن برای همسر و فرزندان شوند و یا ظرف های نشسته داخل سینک را خودشان بشویند. در طول یک هفته ای که زنان پریود می شوند احساس حساسیت و آسیب پذیری بیشتری می کنند و زودتر ناراحت می شوند. پس یکی از وظیفه های مردان در دوران قاعدگی این است که به همسرشان در کارهای منزل کمک کنند و حال بد آنها را درک کنند.
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402
  • ساعت 15
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 13
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh