تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1402
کد 1831

عضو هیات علمی تغذیه دانشکده علوم پزشکی مراغه ؛

شیر مادر باعث می‌شود که پیوند بهتری بین مادر و فرزند ایجاد شود و از بروز مشکلات اجتماعی و رفتاری کودک در آینده در حد چشمگیری کاهش می دهد

دکتر گلاره کوچکپور عضو هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی مراغه در مصاحبه با مفدا مراغه گفت: شیر مادر نقش بسیار مهمی در فرآیند پرورش ذهنی و جسمی نوزاد دارد.
به گزارش مفدا مراغه، بسیاری از متخصصین حوزه سلامت بر این باور هستند که شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان است و حتی توصیه می‌کنند که در شش ماه اول به شکل انحصاری از شیر مادر استفاده شود.
وی افزود: باید به این نکته اشاره کنیم که علم تغذیه کردن با شیر مادر هم برای کودک و مادر فواید بی‌شماری دارد .
ایشان در ادامه افزود: نیازهای نوزاد هر ماه به نسبت به هر ماه تغییر می‌کند بر همین اساس ترکیب شیر مادر هم تغییر می‌کند و به این ترتیب نیازهای تغذیه نوزاد بهتر تأمین می‌شود و از طرف دیگه شیر مادر دارای آنتی‌بادی های گوناگونی است که باعث بهبود سیستم ایمنی نوزاد می‌شود.
ایشان به این نکته اشاره کرد و گفت : که تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که چاقی دیابت نوع دو و یا به‌طور کلی بیماری‌های مزمن دیگه در نوزادان کمتر مشاهده شود و از طرف دیگه تغذیه با شیر مادر باعث افزایش هوش در کودکان شده است و بچه‌های که در نوزادی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند از IQ بالاتری برخوردار هستند.
این متخصص تغذیه گفت: تغذیه با شیر مادر نیز سلامتی مادران را در در مواجهه با بیماری‌ها بهبود می بخشد و احتمال سرطان پستان را در مادران کاهش می‌دهد و از طرف دیگه احتمال چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی را در این مادران نسبت به مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه کودکان خود استفاده کرده‌اند کاهش می‌دهد.

ایشان به این نکته اشاره کرد و گفت: تغذیه کودک با شیر مادر باعث می‌شود که انزین شادی آور در مادر ترشح شود مثل پروکسی، پرولاکتین و اکسی‌توسین در نتیجه احتمال افسردگی بعد از زایمان رو در مادر کمتر خواهد کرد و در نتیجه تغذیه با شیر مادر باعث کنترل بهتر استرس در مادران خواهد شد. همچنین تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که پیوند بهتری بین مادر و فرزند ایجاد شود و از آنجایی که این پیوند اگر خیلی بهتر تشکیل شود احتمال مشکلات اجتماعی و رفت داری رو در آینده کودک را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد. مادری که به فرزند خودش شیر می‌دهد خیلی زود با نشانه‌های رفتاری کودک خودش آشنا شده و از طرف دیگر نوزاد یاد می‌گیرد در این فرآیند به مراقبین خودش اعتماد کند .
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 16 مرداد 1402
  • ساعت 09
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 8
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh