تاریخ : يکشنبه 28 آذر 1395
کد 434

پژوهشگر برتر دانشکده علوم پزشکی مراغه، میهمان ویژه برنامه هفته پژوهش رادیو شهرمراغه

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، دکتر سعید صفیری، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی مراغه و مشاور سرپرست دانشکده در امور پژوهشی، با حضور در رادیو شهر مراغه در خصوص پژوهش سخنرانی کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، دکتر سعید صفیری، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی مراغه و مشاور سرپرست دانشکده در امور پژوهشی، با حضور در رادیو شهر مراغه در خصوص پژوهش سخنرانی کرد.

دکتر صفیری در این برنامه به تبیین مفهوم پژوهش پرداخت و افزود: پژوهش فعالیتی منظم و مدون است که با هدف گسترش دانش و حقیقت و بررسی ارتباط بین پدیده های مختلف و در صورت امکان بررسی معلولی بین پدیده ها است. وی تصریح کرد: پژوهشگر فردی با بینش، پویا، جستجوگر، انتقاد پذیر ، طالب تجربه و معتقد به تغییر و تحول مستمر است. این عضو هیات علمی دانشکده در ادامه به جایگاه پژوهش در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: از بین شش هزار و دویست و سی و شش آیه در بیش از هزار و پانصد آیه به جستجوی علم، معرفت، تعقل، تذکر و تدبر تاکید شده است و این گواهی محکم بر اثبات امر پژوهش است.

 پژوهشگر برتر دانشکده به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پژوهش نیز اشاره کرد و گفت: ایشان همیشه در سخنانشان به امر پژوهش تاکید داشته و اهمیت ویژه ای به این مقوله قائل هستند. وی در ادامه به نقل قولی از رهبری پرداخت که میفرمایند: بدون انواع دانش، اقتدار کشور امکان پذیر نیست.دانش اقتدار می آورد.

مشاور سرپرست دانشکده خاطر نشان کرد: پژوهش می تواند کاربرد های متعددی داشته باشد،  پژوهش در واقع بر دانش جدید می افزاید و همچنین کاربرد های جدیدی بر دانش کهن نیز می تواند به همراه داشته باشد. وی افزود: همچنین این امر مهم می تواند به حل مسئله و تضاد های موجود در جامعه پرداخته و با حل این مسائل منجر به پیشرفت جامعه شود.

وی همچنین یادآور شد: پژوهش می تواند منبع درآمد باشد که مقام معظم رهبری در این خصوص نیز فرمودند، اگر از شرکت های دانش بنیان به صورت کمی و کیفی حمایت شود، ثروت آفرینی که توسط آنها حاصل می گردد کشور را در رسیدن به شکوفایی اقتصادی کمک میکند.

دکتر صفیری همچنین در خصوص فرایند انجام پژوهش گفت: یک پژوهشگر، در مرحله اول با ایجاد سوال در ذهن خود به بررسی و مرور متون موجود پرداخته و به شفاف سازی لزوم انجام مطالعه جدید می پردازد و پس از تأیید ضرورت انجام مطالعه جدید اقدام به گرد آوری اطلاعات نموده و در مراحل  بعدی داده های گرد آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با استفاده از جداول و نمودار ها به خلاصه سازی آن ها پرداخته می شود. نهایتا پژوهشگر بر اساس یافته های حاصل از مطالعه اقدام به تفسیر و نتیجه گیری می نماید.

وی در خصوص کیفیت مطالعات و پژوهش ها در شاخص impact factor (ضریب تأثیر) گفت: مجلات در هر رشته علمی بر اساس میزان ضریب تأثیر آنها مورد بررسی قرار میگیرند و هر چقدر شاخص مذکور عدد بزرگتر باشد اهمیت و اعتبار مجله بیشتر می باشد. به طور کلی مجلات با ضریب تأثیر یک و بالاتر مجلاتی با ارزش علمی قابل قبول محسوب می شوند.

دکتر صفیری در پایان گزارشی از عملکرد پژوهشی دانشکده علوم پزشکی مراغه ارائه داد و گفت: در طول سال های اخیر پژوهش های ارزشمندی در این دانشکده انجام گرفته است و در دو سال اخیر ارتقای کمی و کیفی مقالات را شاهد بوده ایم. به طوری که در این مدت، نزدیک به هشتاد مقاله با ضریب تاثیر بالا در مجلات معتبر جهانی پذیرش یا چاپ شده اند.