تاریخ : دوشنبه 4 بهمن 1395
کد 476

مدیر فرهنگی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه:

ساخت خوابگاه‌ استاندارد اولویت دانشکده مراغه است/فعالیت ۹ کانون دانشجویی در دانشکده

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، مدیر فرهنگی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مراغه، احداث خوابگاه‌های استاندارد را یکی از برنامه‌های اصلی این دانشکده دانست و گفت: زمین برای احداث این خوابگاه وجود دارد ولی امتیاز ساخت نداریم؛ امیدواریم وزارتخانه در این مورد به ما کمک کند.

مفدا: یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه دانشگاهی ایجاد فضای آزاد اندیشی و فراهم کردن بستر آزاد تبادل افکار بوده است. لطفا بفرمائید که در دانشکده تحت مدیریت شما چه اقدامات موثری در راستای تحقق این شعار انجام شده است؟

هر زیبای مراغه از بنیه و پشتوانه تاریخی و فرهنگی عظیمی برخوردار است و از لحاظ آب و هوا نیز به عنوان باغ شهر آذربایجان مشهور بوده و از برکتهای کوه سهند و رودخانه صوفی چای در طول سال بهره می‌برد. دانشکده علوم پزشکی مراغه به عنوان پایگاه وزارت بهداشت،  در این منطقه با جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر انجام وظیفه می‌کند.

در خصوص سئوال مطرح شده باید عرض کنم که آزادی اندیشه نعمتی است که خداوند حکیم به بندگان خود عطا فرموده است. رسالت اصلی دانشکده ما ارتقاء سلامت مردم عزیز منطقه و نیز پرورش و آموزش استعدادهای ملی است. برای اینکه دانشکده دچار حاشیه نشود و از رسالت اصلی خود دور نگردد، به مباحث آزاد اندیشی در حد ظرفیت دانشکده مجوز داده می‌شود. این گردهمائی‌ها در فضایی ایمن و صمیمی همچون یک خانواده بزرگ برگزار می‌شوند. 

مفدا: تعداد تشکل‌های فعال دانشکده‌تان را نام ببرید ؟ ضمن اینکه آماری از تعداد نشریات فعال دانشجویی و تعداد کانون‌های فعال فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشکده ارایه دهید؟

دانشکده ما در ازاء قریب به ۷۰۰ دانشجوی فعلی خود دارای یک بسیج دانشجویی خواهران و یک بسیج دانشجویی برادران به عنوان تشکل فعال است. در حال حاضر یک نشریه دانشجویی فرهنگی خود جوش توسط کانونهای فرهنگی و نشریه دیگری نیز به همت بچه های انجمن علمی در حال فعالیت داریم و البته نشریه اجتماعی دیگری هم با همت بسیج دانشجویی کمابیش فعالیت می‌کند. ناگفته نماند که دانشجویان عزیز کمیته تحقیقات دانشجویی نیز صاحب نشریه هستند.

با حمایت مسئولان دانشکده و تلاش‌های همکاران حوزه فرهنگی و دانشجویی، همکاری دانشجویان و مساعدت بعضی دوستان از سایر حوزه‌ها انتخابات کانون‌های فرهنگی برگزار شد و دانشکده صاحب ۹ کانون فرهنگی شد که از این میان می‌توان به کانون قرآن و عترت، هلال احمر، هنر، ورزش، حجاب و عفاف، سلامت روان اشاره کرد.

دانشکده به پیشنهاد دانشجویان در حال حاضر دارای یک انجمن علمی برای کل دانشکده است که فعالیت‌های قابل توجهی در طول نیمسال به انجام رسانده‌اند. به‌علاوه، اخیرا دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی نیز درخواست تاسیس انجمن علمی داشتند و با جدیت مثال زدنی در حال پیگیری موضوع هستند.

در حال حاضر، چهار شورای صنفی خوابگاهها و یک شورای صنفی دانشکده با یک شورای مرکز در حال فعالیت هستند. انتخابات این شوراها با مساعدت دانشجویان عزیز، همکاران حوزه دانشجویی و تحت نظارت کمیته نظارت بر انتخابات به انجام رسید که همواره در انعکاس مشکلات صنفی دانشجویی احساس مسئولیت کرده‌اند. همکاران مرتبط با موضوع همیشه با سعه صدر در کنار این عزیزان بوده‌اند و به مرتفع کردن مشکلات موجود پرداخته‌اند که از جمله آنها می‌توان به ترمیم سالن‌های مطالعه و نیز به‌سازی برخی خوابگاه‌ها اشاره کرد. گفتنی است که دانشجویان داوطلب این نهادها جملگی از عزیزان مصمم، صاحب ایده و خلاق می‌باشند.

مفدا: چه برنامه‌های شاخصی در معاونت فرهنگی دانشگاه برای تا آخر سال در دست اقدام دارید؟

برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با عنایت به تازه تاسیس بودن دانشکده که نیازمند حمایت‌های همه جانبه است، اعزام حدود ۱۰ % از دانشجویان  به اردوی مشهد، اطلاع رسانی گسترده مجموعه دانشکده برای شرکت در جشنواره سراسری فرهنگی و نیز قرآنی که در ماه‌های آتی برگزار خواهد شد. برگزاری بزرگداشت دهه فجر و روز پرستار و اطلاع رسانی و مشارکت فعال در خصوص برنامه راهیان نور از دیگر برنامه‌های ما هستند.

مفدا: مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته تاکید زیادی به توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های کشور داشته‌اند، لطفا آماری از برگزاری این  کرسی‌ها در یک سال اخیر  ارائه دهید و بفرمایید علت کمرنگ بودن برگزاری این کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه‌ها چیست؟

از اوایل مهر ماه سال جاری که بنده به عنوان یکی از افراد مسئول به تیم فرهنگی و دانشجویی دانشکده ملحق شده‌ام تاکنون حدود چهار کرسی آزاد اندیشی به همت دانشجویان و همکاران حوزه فرهنگی و مساعدت شورای فرهنگی و اساتید بزرگوار دانشکده برگزار شده است. در خصوص میزان برگزاری این کرسی‌ها به اعتقاد بنده، هر جامعه ای به‌عنوان یک پیکر صاحب حیات در سیر تحولی خود به اقتضای شرایط موجود با نوساناتی مواجه است و لذا سطح برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مفدا: آزادی پس از بیان یکی از موضوعات مهم کرسی‌های آزاد اندیشی است فکر نمی‌کنید نبود آزادی پس از بیان یکی از دلایل عدم رغبت و گرایش دانشجویان به برگزاری این کرسی‌ها باشد؟

یقینا کرسی‌های آزاد اندیشی بدون آزادی پس از بیان معنی ندارد که خوشبختانه در دانشکده ما در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

مفدا: استفاده از ظرفیت‌های خیرین خوابگاه ساز در دانشگاه شما به چه صورتی است و چه اقداماتی تاکنون انجام شده است؟

دانشکده علوم پزشکی مراغه قدم در مسیر رشد و گسترش همه جانبه گذاشته است تا بتواند نیازهای آموزشی، علمی، بهداشتی و درمانی مردم منطقه تحت پوشش خود را برآورده سازد. خیرین بزرگوار شهری مساعدت های شایان ذکری به دانشکده ارائه داده اند که از اهم آنها می‌توان به احداث یک بیمارستان با تمام تجهیزات در شهر اشاره کرد. امید است که وزارت متبوع با حمایت‌های هرچه بیشتر خود در برآورده ساختن نیازهای زیرساختی دانشگاهی نقش آفرینی کرده و آنرا به جایگاه واقعی و شایسته خود در منطقه برساند. از مهمترین نیازهای فعلی دانشکده در حوزه دانشجویی می‌توان به کمبود شدید امکانات خوابگاهی، ورزشی و رفاهی و وسایل نقلیه اشاره کرد.

مفدا: در راستای احداث خوابگاه‌های استاندارد، در دانشگاه شما تا کنون چه اقداماتی انجام شده و چه برنامه ریزی‌هایی انجام شده است؟

احداث خوابگاه‌های استاندارد یکی از برنامه های اصلی دانشکده ما و نیز از نیازهای اساسی دانشکده است. زمین برای احداث خوابگاه وجود دارد ولی امتیاز ساخت نداریم. امیدواریم وزارتخانه در این مورد به ما کمک کند. در این زمینه، اقداماتی برای مهیا سازی زمین هایی جهت احداث خوابگاه صورت گرفته و امید است که صندوق رفاه دانشجویان در این راه به ما یاری رساند. در حال حاضر خوابگاه ملکی ویژه خواهران با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر دایر است و برای اسکان سایر دانشجویان از خوابگاه‌های خودگردان استیجاری (دو دستگاه در تبریز و یک دستگاه در مراغه) و دانشگاه آزاد (دو دستگاه در مراغه) استفاده می کنیم.

مفدا: در راستای صنعتی کردن سلف‌های دانشجویی چه اقداماتی کرده‌اید و آیا آشپزخانه‌های دانشگاه شما صنعتی است یا نیمه صنعتی و یا اینکه به صورت سنتی غذا طبخ می شود؟

دانشکده در محل برگزاری کلاس‌های درسی از یک آشپزخانه نیمه صنعتی برخوردار است، وعده ‌های غذایی دانشکده تک منویی است و توزیع تمام وعده های غذایی هم در دانشکده و هم در خوابگاه‌ها صورت می‌گیرد.

مفدا: لطفا در خصوص  همتایاران سلامت و ارایه مشاوره دانشجویی در دانشگاه صحبت کنید و بفرمایید چقدر از ظرفیت دانشجویان در ارایه مشاوره دانشجویی استفاده می‌کنید؟

دانشکده به تبعیت از سیاست‌های وزارتی در راستای اجرای برنامه همتایاران سلامت اقدام به جذب افرادی مستعد و علاقمند کرده  است که زیر نظر مسئول مشاوره دانشکده آموزش های کارگاهی می‌گذرانند تا مهارت و توانمندی‌های لازم برای ارایه مشاوره دانشجویی را کسب کرده و مسئولیت مربوطه را تقبل کنند.

مفدا: درخصوص فعالیت‌های ورزشی و گسترس ورزش‌های همگانی و قهرمانی در دانشکده مراغه تاکنون چه کارهایی کرده‌اید؟

شناسایی پرسنل توانمند و علاقمند دانشکده برای سپردن مسئولیت امور ورزشی و رفاهی به آنها، تشکیل تیم‌های منسجم ورزش همگانی و قهرمانی و حمایت از آنها تا حصول هدف، قرار داد با سالن‌های ورزشی شهرستان برای برنامه های ورزشی دانشجویان، رایزنی و پیگیری برنامه های مربوط به ایجاد یک سالن ورزشی استاندارد دانشکده، نصب وسایل ورزش همگانی در محوطه بیرونی خوابگاه و فعالیت‌هایی برای ایجاد فضای سرپوشیده تفریحی، مطالعاتی و ورزشی در حد بضاعت دانشکده در مجاورت خوابگاه خواهران از اقداماتی است که تا کنون انجام داده‌ایم.





  • نوشته شده
  • توسط روابط عمومی معاونت آموزشی پژوهشی ؟؟؟؟
  • تعداد بازدید 120