تاریخ : پنجشنبه 22 آذر 1397
کد 687

مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده علوم پزشکی مراغه برگزار شد

در پاسداشت یادو خاطره شهدای 16 آذر 32 در دانشگاه تهران ونامیده شدن این روز بنام روز دانشجو همه ساله مراسم گرامی داشت این روز در دانشگاهها برگزار می شود که معاونت فرهنگی دانشجوئی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز همراه با دانشگاههای سراسر کشور مراسمی بزرگداشتی را با استقبال گرم دانشجویان دانشکده برگزار نمود.
به گزارش روابط عمومی، مراسم با حضور رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه، معاون آموزشی،پزوهشی ودانشجوئی ، اعضاء هیئت رئیسه دانشکده ، معاون سیاسی فرماندار مراغه ،اعضاء هیئت علمی وجمعی از کارکنان در حضور پرشور دانشجویان برگزارشد.

در آغاز مراسم دکتر تنومند رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه ضمن تبریک این روز به دانشجویان گفت: مجموعه های دانشجوئی افتخارشان این است که کلمه دانشجورا که قرین با علم وآگاهی است یدک می کشندواین مطلب برگرفته از منابع دینی وفرهنگ ملی ماست بطوری که خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد می کند ویا اولین آیه ای که بر پیامبر نازل شده با کلمه اقراء "بخوان" شروع می شود.

وی یادآور شد: علم وآگاهی عنصر وعنوانی مهم است که دانشجو افتخار همراهی با آن رادارد وبه آن آراسته است خلق روز دانشجونیز از همین مطلب نشئت گرفته ،بطوریکه روشنگری جامعه و گروهی که پیشبرندگی وراهنمائی جامعه است گروه با علم ودانشجوئی بوده است که در روز دانشجو برای اینکه ارزشها بماندو آنهارا به جامعه بهتر نشان بدهند عده ای از دانشجویان جان خودشان را فدا میکنند تا جریان آزادگی در جامعه ما جاری باشد

دکتر تنومند با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای دانشجودر 16 آذرر وبعداز آن که در راه نگهبانی از ارزشها جانفشانی کردند گفت : از آنجائی که دانشجو ، علم و مراکز علمی حساس وارزشمند هستند واین مطلب برای دشمنان و بدخواهان نیز بدیهی است ، باید هوشیار باشیم تا از این فریضه واین شور و آگاهی دانشجوئی در مسیر سوء استفاده دیگران قرار نگیرد.

تنومندافزود: در جمعیت دانشجویی ما در ضمن اینکه یک انرژی وپتانسیل ویک علم وآگاهی حاکم است واین قشر روشنگران جامعه هستند، برخی مواقع این قشرمورد طمع و توجه افراد و مراکز خاص قرار میگیرند. بنابراین باید دقت داشته باشیم که در معرض خطر نیز هستیم ، چراکه جوان، دانشجو ودانشگاه همراه باریسک وخطر است 

 دکترتنومند در پایان خاطر نشان کرد :می طلبد که جامعه دانشجوئی ما با تشخیص و بصیرت مراقبت سوء استفاده ها باشد

دربخش بعدی مراسم دکتر فرید اعلائی معاون آموزشی ، پزوهشی ودانشجوئی دانشکده علوم پزشکی مراغه طی سخنانی مراسم بزرگداشت روز دانشجورا متفاوت با جشن دانشجوئی برشمرد و تفاوت را اینگونه بیان کرد: و آن اینکه 16 آذر سالگرد شهادت 3 تن از بهترین افراد کشور در دانشگاه تهران است.

وی با مطرح کردن این سوال که این دانشجویان چرا شهید شدند؟ با اشاره به تاریخ نگار 16 آذر گفت : بعداز کودتای آمریکائی وانگلیسی28 مرداد و بازگشت دوباره شاه بر مسند حکومت وتصمیم وی به برقراری ارتباط مجدد با انگلستان ، جریان دانشجوئی کشور با این اقدام شاه زحمات 2 ساله مبارزه برای ملی شدن صنعت نفت وخارج کردن کشور از یوق بیگانه را بر باد رفته می دید.

فریداعلائی ادامه داد : دانشجویان با مشاهده این وضعیت به مخافت با این تصمیم برخواسته ودست به اعتراض واعتصاب زدند ودرجواب نقد خود گلوله دژخیم شاه را هدیه گرفتندو جانشانرا برای عزت ایران وایرانی فداکردندلذا برای اینکه خاطره این مقاومت واعتراض هیچوقت از ذهن ملت ایران ودانشجویان پاک نشود وبرای منفور ماندن آن دژخیمی و حامیانش که دانشجویان را به گلوله بست کنفدراسیون دانشجویان 16 آذر را روز بزرگداشت دانشجو نامید.

دکتر اعلائی افزود: امروز هدف ما نیز از این بزرگداشت زنده نگه داشتن یاد و خاطره و مرام ومسلک آن شهدا وجلوگیری از فراموشی دد منشی و ظلم و ستمی است که بیگانگان در طول این چند صد سال اخیر برملت ایران روا داشته اند، بنابراین شما دانشجویان باید این چراغ فروزان را همچنان روشن نگه دارید چراکه دانشجو باید صدای رسای تاریخ برای نسل های آینده باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی مراغه خاطر نشان کرد: کلمه دانشجودر ذات خود مفهومی چون جوینده دانش دارد وجوینده دانش بودن را امری بسیار مهم در همه ابواب علم اعم از علم روز ، سیاست ویا حکمت شمرد و دلیل این اهمیت را قدرت آور بودن علم دانست.

فرید اعلائی دانش را عزت آور موجب پیشرفت و خلاق ثروت توصیف کرد وبا اشاره به درآمد یک شرکت دارو سازی اروپائی که بیشتر از درآمد فروش نفت ایران است این امرا را درسایهبه دنبال علم ودانش بودن آنهادانست.

دکتر اعلائی در بخش پایانی سخنان خود در توصییهای صمیمانه به دانشجویان گفت: اگر می خواهید درد ورنج جامعه ،خود وخانواده هایتان را بکاهید، اگر می خواهید ثروتمند شوید واگر می خواهید قدرتمند باشید باید به دنبال کسب مولفه های آن که همانا علم است باشید

وی با یاد آوری این نکته که ذهن دانشجو پرسشگر است، آرمان خواه است ،عدالت گراست ، در فکر توسعه است و تحلیل گراست بنابراین دانشجو نباید پیاده نظام احزاب و گروههای سیاسی قرار گیرد .

سخنران سوم این مراسم محمودی معاون سیاسی فرماندار مراغه بود که طی سخنان کوتاهی با تبریک این روز، دانشجویان به روش انسانهای عاقل یعنی ، توجه به گذشته برای ساختن آینده رهنمون شد

محمودی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از مردمی ترین انقلابهای دنیاست وحضور همه اقشار مردم در این انقلاب موئید این مطلب است گفت: شرایط خفقان زمان طاغوت وجلوگیری از نقد ونقادی یکی از عوامل خیزش دانشجویان وایجاد حرکت دانشجوئی بوده است بنابراین ما باید به دانشجو به عنوان یک قشر فرهیخته و عدالت خواه فرصت نقد بدهیم و فضای شادابی ونشاط را برای آنان فراهم کنیم

اجرای موسیقی زنده، مسابقه خوانندگی ومسابقات مختلف دیگر به همراه پخش جوایز و تجلیل از فعالان فرهنگی دانشجوئی از دیگر برنامه های متنوعی بود که در این آئین انجام گرفت.

  • نوشته شده
  • توسط روابط عمومی معاونت اموزشی
  • تعداد بازدید 52