Fa
/
En
جمعه 2 آذر 1403
صفحه اصلی
معاونت آموزشی و پژوهشی
معاونت تحقیقات و فناوری
مراکز آموزشی و درمانی
بیمارستان شهید دکتر بهشتی
بیمارستان امیرالمومنین
بیمارستان بوعلی سینا
مراکز تحقیقاتی
مرکز تحقیقات گیاهان دارویی
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت مبتنی بر شواهد
دانشکدهها
دانشکده پزشکی
میز خدمت الکترونیک
نقشه سایت
شماره تلفنهای معاونت آموزشی
منوی اصلی
صفحه اصلی معاونت
معرفی سرپرست مرکز مطالعات
ساختار سازمانی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
آئين نامه شرح وظايف
چارت سازمانی EDC
واحد استعدادهای درخشان
اهداف و ساختار واحد
پرسنل واحد
مسئول واحد
کارشناس واحد
منابع المپیاد دانشجویی
شرایط عضویت
آئین نامه ها
جشنواره دانشجوی نمونه
آئین نامه ها
مسئول دبیرخانه جشنواره دانشجوی نمونه
اساتید مشاور
معرفی سرپرست اساتید مشاور
فرم ها
آیین نامه ها
آیین نامه ها
لیست اساتید مشاور - دانشجویان
کارگاههای برگزار شده
ارزشیابی اساتید
معرفی سرپرست کمیته
کمیته توانمندسازی اساتید
معرفی کمیته و شرح وظایف کمیته
معرفی سرپرست مرکز
اعضای کمیته
آئین نامه ها
مصوبه مربوط به برنامه جامع
ابلاغ مصوبه دويست و بيست و ششم
فرم ها
فرم ارزشیابی کارگاه
فرم نیاز سنجی آموزش اعضای هیات علمی
برنامه کارگاه ها
کارگاه های آموزشی کمیته توانمندسازی
شیوه نامه اجرایی توانمندی سازی آموزشی اعضای هیات علمی
برنامه ژورنال کلاب 6 ماه اول 1400
کمیته مشورتی دانشجویی
معرفی سرپرست مرکز
معرفی واحد
کمیته نظارت بر برگزاری آزمون
معرفی واحد
معرفی سرپرست کمیته
ﺷﺮح وﻇﺎﯾﻒ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻧﻈﺎرت برآزمونها
محتوای آموزشی
دستورالعمل برگزاری امتحانات
سربرگ امتحان
کمیته برنامه ریزی درسی
معرفی کمیته برنامه ریزی درسی
طرح های درسی
طرح درس گروه پرستاری
طرح درس گروه بهداشت
طرح درس گروه مامائی
طرح درس گروه علوم بالینی
طرح درس گروه فوریتهای پزشکی
طرح درس گروه تغذیه و صنایع غذایی
طرح درس گروه اتاق عمل و هوشبری
طرح درس گروه معارف و دروس عمومی
طرح درس گروه علوم آزمایشگاهی و علوم پایه
معرفی سرپرست کمیته
شرح وظایف کمیته برنامه ریزی درسی
اهداف کمیته برنامه ریزی درسی
راهنماها و فرمها
راهنمای عملی طرح درس نویسی
راهنمای تدوین طرح درس
فرم طرح درس مجازی
فرم طرح درس روزانه (Lesson plan)
طرح دوره ترمی course plan
برنامه هفتگی اعضاء هیات علمی
شیوه نامه ارسال و امتیازدهی طرح درس اساتید
چک لیست ها
چک لیست ارزیابی EDCاز طرح درس دوره(ترمی)
چک لیست احیا بالغین
چک لیست احیا پایه
چک لیست احیا نوزاد
لاگ بوک ها
لاگ بوک کاردانی هوشبری
لاگ بوک کارشناسی اتاق عمل
لاگ بوک کارشناسی پرستاری
لاگ بوک کارشناسی علوم آزمایشگاهی
لاگ بوک رشته کاردانی فوریتهای پزشکی
لاگ بوک کارشناسی ناپیوسته فوریتهای پزشکی
لاگ بوک کارشناسی بهداشت عمومی
لاگ بوک کارشناسی ناپیوسته مامایی
کوریکولوم
کمیته دانش پژوهی آموزشی
معرفی سرپرست کمیته
فرمها
فرایند دانش پژوهشی
آئین نامه ها و دستورالعملها
فراخوان دوازدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
مرکز مهارتهای بالینی
درباره مرکز
معرفی مرکز
رسالت
اهداف
شرح وظایف مرکز
فضای داخلی
اعضای مرکز
مسئول مرکز مهارتهای بالینی
کارشناس مرکز مهارتهای بالینی
امکانات و تجهیزات
مولاژهای آموزشی
فیلم های آموزشی
فیلم های آموزشی
فیلم های آموزشی ژورنال
آئین نامه ها و گزارشات
آئین نامه ها
گزارشات عملکرد
جشنواره شهید مطهری
فرآیندهای منتخب دانشگاهی
آشنایی با فرآیند دانش پژوهی آموزشی
آشنایی با فرآیند دانش پژوهی آموزشی
یک دانشمند طی فعالیت دانش پژوهانه خود (
scholarship
) عرصه های دانش را با اتکا به توانمندیهای فکری (
intellectual
) بصورت خلاقانه (
creative
)، آگاهانه (
informed
) و منظم (
disciplined
) به پیش برده و یا دگرگون می سازد (
Hansen and Roberts 1992
). فعالیت دانش پژوهانه یا عالمانه از سال 1990 میلادی با انتشار نتایج تحقیقات بویر (
Boyer 1990
) بازنگری شد و از حیطه تحقیق و کشف دانش به سه حیطه دیگر نیز گسترده شد. این سه حیطه عبارتند از ادغام دانش رشته های مختلف، کاربرد دانش و آموزش دانش. بهره مندی از دانش زمانی مقدور خواهد بود که با روش موثری به دیگران انتقال یابد.
فرایند آموزشی یا انتقال دانش در واقع عبارت است از فعالیت هایی که منجر به ارتقاء آموخته ها و یادگیری می شود (
Simpson, Fincher et al. 2007
). علارغم اینکه فعالیت های آموزشی قسمت عمده ایی از عملکرد اعضای هیات علمی را تشکیل می دهد، ولی انتظارات در زمينه انجام تحقيقات معمول رشته تخصصی و انتشار نتايج آنها روز به روز بیشتر شده و تصميم گيري در مورد ارتقاي آكادميك اعضای هیئت علمی در عمل منحصراً براساس تعداد مقالات به چاپ رسيده كه معياري ملموس و قابل اندازه گيري است، صورت مي گیرد. اين مساله باعث شده است که اعضاي هيات علمي تاكيد خود را بر انجام پژوهش در حوضه تخصصی خود متمركز سازند و نقش خود را در آموزش و پو یایی آن سرسري بگيرند. از طرفی باید خاطر نشان کرد که هدف اصلی جذب هئیت علمی در دانشگاهها عبارت از عملکرد آموزشی و تدریس آنها می باشد.
چنانچه فعالیت پژوهشی در حوزه آموزش نیز گسترانیده شود، سبب خلق ارزش های بدیع و آثار مفیدی خواهد شد. بنیاد آموزشی کارنگی (
The Center for Teaching and Learning
)، تاثیر دانشپژوهی آموزشی را در سال 2008 به شرح ذیل ارائه کرده است:
1. کمک به برنامه ها و نوآوری در آموزش عالی
2. تغییر در تدریس معلمان و کمک به افزایش دانش ما در مورد فاکتورهایی که باعث این تغییر میشوند
3. تغییر در چگونگی فهم و درک بیان ما از یادگیری
4. تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر یادگیری و موفقیت دانشجویان
5. کمک به دانش در مورد شرایطی که بر مبادله و بهبود تعلیم و تربیت موثر است
6. ارتقا نقاط قوت برنامه های مربوط به حرفههای آموزش عالی و شیوههای آموزش
7. تاثیر بر فرهنگ زندگی آکادمیک
8. تغییر در تعریف و ارزیابی ما از دانشپژوهی
فعالیت دانش پژوهانه آموزشی می تواند در تمامی مراحل فرایند آموزش و یادگیری همانند برنامه های آموزشی، مدیریت و رهبری، مشاوره و راهنمایی، تدریس، ارزیابی و ... انجام شود که به جزئیات آن در شیوه نامه ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی آموزشی در آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی اشاره شده است (قابل مشاهده در بخش آیین نامه های وب سایت حاضر). نظر به اهمیت و تاثیر گذاری این نوع فعالیت ها، مشوق های مناسبی برای فعالیت های نوآورانه در حوزه آموزش در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی منظور شده است بطوریکه پنجاه درصد امتیازات شرطی و غیر شرطی ماده 3 (بند پژوهشی) ارتقاء هیئت علمی از طریق این فعالیت ها قابل کسب می باشد (ماده 4 شیوه نامه ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی آموزشی).
مراحل انجام پژوهش در حوضه آموزش نیز همانند سایر پژوهش های رایج دارای 6 معیار به نام معیارهای گلاسیک می باشد (
Glassick, Huber et al. 1997
). قیاس بین دو مقوله پژوهش در آموزش و پژوهشای رایج در جدول ذیل ارائه شده است (
Jalili, Mirzazadeh et al. 2009
).
روند اجرایی یک طرح دانش پژوهی آموزشی طبق دیاگرام ذیل صورت می گیرد.
منابع:
Boyer, E. L. (1990).
Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate
, ERIC.
Glassick, C. E., M. T. Huber, et al. (1997).
Scholarship Assessed: Evaluation of the Professoriate. Special Report
, ERIC.
Hansen, P. A. and K. Roberts (1992). "Putting teaching back at the center."
Teaching and Learning in Medicine: An International Journal
4
(3): 136-139.
Jalili, M., A. Mirzazadeh, et al. (2009). "The concept of scholarship: Educational scholarship and its application in Iran."
Iranian Journal of Medical Education
9
(2): 167-180.
Simpson, D., R. M. E. Fincher, et al. (2007). "Advancing educators and education by defining the components and evidence associated with educational scholarship."
Medical education
41
(10): 1002-1009.